Kastration

Idag miste 7 kalvar sina käraste ägodelar och blev mindre "mannliga".
Jag & Larsa sorterade  in kalvarna, så att vi bara fick kvar de som skulle kastreras, innan veterinären kom.
Det tog sin lilla tid då de var lite kaosartat och alla ville åt olika håll och en större som beter sig som en tjur vägrade lyda.
Jag höll lappen och läste av medan Larsa ropade numren, så släppte han fram och jag släppte ut dem som inte skulle vara kvar. Fast vi lärade ta till lite andra sätt när de vart för kaosartat och då slog de nog runt i skallen av allt vims (de sprang åt olika håll, dit de inte skulle ofc och fram & tillbaka) så när vet. hade sövt dem och skulle till att skära i 2210 tkt han det var mkt mysko, han hade ju inga.. han måste vara kastrerad redan och kollade mkt bekýmrat då vi va säkra på att nejnej de kan han inte, eller? jag gick och hämta lappen och jojomen, han var överstruken. Så den stackarn fick bli sövd i onödan, kanske därför han låg och skrek för att tala om att han redan vart med? Sötnose kalvisar iaf ^^
Allt gick bra och de är ju s himlans tama, de flesta kan man liksom klappa och gosa med utan att de går iväg.
"Låt Emma göra de där, Emma får sätta fast/ släppa lös och Emma får göra si och så" lät Larsa.
Bara för att jag känner dem och de är vana vid mig så vart det lugnare  så, så fort vet och assistenten försökte med nåt vart det vildingar.
En kalv hade panik och försökte dra sig loss (den satt fast med huvet som kossor gör..) när vet. bara tänkte släppa loss spärren så den kom lös, då ropa de att jag lära komma och göra det. Jag gick fram lite lugnt och tog loss. Kalven stod helt lugnt stilla och väntade haha Respekt! ;D
Lite kul att Larsa liksom typ förklarade för vet. sådär ska man göra/ lär man göra/ kolla nu hur hon gör! och sånt när jag gjorde grejjer med dem. Och då var det liksom för en erfaren veterinär!

Jag tycker det är oerhört intressant och lärorikt att vara med och se hur veterinärer gör och assistera dem.
Velade själv bli det som liten under flera år, sen insåg jag att kött & blod inte var min grej så jag har givit upp de tankarna. 

Hämtade ut mitt paket från börjes idag också, vart aningen fattigare då! De är dyrt att äga häst!
Men de är ju ganska kul också :)
Ringt på en annons också så ska köpa en grej, vad får ni veta imorgon när jag ringt och fixat frakten.
De är inget levande iaf! ;P

Läste ut en bok också. Innan jag dör av Jenny Downham som handlar om sextonåriga Tessa som har leukemi och bara några månader kvar att leva när hon gör en lista över tio saker som hon ska uppleva innan hon dör.
"En gripande och rak berättelse om livet och döden. Men mest om livet."



GODNATT. Upp imorgon igen och se hur djuren mår :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0